Historical overview of the teaching and learning of English for special purposes in undergraduate dental training
Keywords:
history, English language, dentistry, teaching-learning, English for special purposes.Abstract
Introduction: The teaching and learning of English for special purposes in undergraduate dental training has changed throughout time, in response to historical and social processes which have imposed changes on the dental training model. Objective: Describe the evolution of the teaching and learning of English for special purposes in undergraduate dental training in Cuba. Methods: A historical-descriptive study was conducted from March 2017 to September 2019. Information was collected from interviews with key informants, and a review was carried out of scientific papers related to the study topic, basic undergraduate bibliography and other relevant documents. The data were ordered chronologically and grouped into periods based on milestones implying a qualitative change in the development of the teaching and learning of English for special purposes in undergraduate dental training in Cuba. Results: The teaching and learning of English for special purposes in undergraduate dental training in Cuba was arranged into four periods. It was found that it is necessary to define a general instructional objective related to the development of professional communicative skills in English, as well as a syllabus adjusted to the functions of professionals. The teaching methodology of English for special purposes has evolved from rote learning to the use of a communicative approach. Evaluation is now aimed at formative assessment, though traditional evaluation practices are still found in its design which do not consider its potential as a vehicle for the development of professional communicative competence. Conclusions: Despite the progress achieved by the teaching and learning of English for special purposes in undergraduate dental training in Cuba, deficiencies are still found which have to do with scarce adjustment of syllabuses to the professional model and insufficient use of evaluation to foster the development of professional communicative competence.Downloads
References
Cuba. Ministerio de Salud Pública. Vice Ministerio de Docencia e Investigaciones. Comisión Nacional de la Carrera de Estomatología. Plan de Estudios “D”. Universidad de Ciencias Médicas de la Habana: La Habana; 2011.
Cuba. Ministerio de Salud Pública. Vice Ministerio de Docencia e Investigaciones. Facultad de Estomatología. Comisión Nacional de Carrera. Plan de Procesos Docentes. Plan de Estudios “D”. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana: La Habana; 2017.
Cuba. Partido Comunista de Cuba. Actualización de los lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. Periodo 2016-2021. [acceso: 26/01/2019]. Disponible en: http://www.granma.cu/file/pdf/gaceta/Lineamientos%202016-2021%20Versi%C3%B3n%20Final.pdf
Cuba. Ministerio de Salud Pública. Viceministerio de Docencia e Investigaciones. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Comisión Nacional de Carrera de Estomatología. Plan de Estudio “D”. Programa Disciplina Inglés. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana: La Habana; 2017.
Bueno Velazco C, Hernández Más M. Inglés con fines específicos: entonces y ahora. Rev Hum Med. 2002 [acceso: 29/06/2018]; 2(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202002000100003
Pupo Ferrás S, Faedo Borges A, Ortigoza Garcell C. Tendencias curriculares del inglés con fines específicos: surgimiento y evolución para el turismo en Cuba. Rev Ciencias Holguín. 2012 [acceso: 29/09/2018]; 18(2). Disponible en: http://www.ciencias.holguin.cu/index.php/cienciasholguin/article/view/655/527
Companioni Félix A. Contribución a la Historia de la Estomatología Cubana. La Habana: Editorial de Ciencias Médicas; 2000.
Texidor Pellón R, Reyes Miranda D, Berry González S. La disciplina Inglés en los planes de estudios de la Carrera de Estomatología. Rev Cubana Estomatol. 2014 [acceso: 08/12/2018]; 51(4):403-11. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75072014000400005&lng=es
Corona D. La enseñanza del idioma inglés en la Universidad cubana a inicios del siglo XXI. Reflexiones en el 40 Aniversario de la Reforma Universitaria. Rev. Educ. Sup. 2001 [acceso: 12/12/2018]; 21(3):29-38. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2454998
Fernández Ventosa T, Echea Anido A, Domínguez Pacheco PV, Horta Llano E, Vilasuso T, Castro Santiesteban N, et al. Dentally Speaking. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1990.
Enriquez Camblor D. Los fundamentos de la enseñanza comunicativa del lenguaje. Rev Publicaciones Didácticas. 2016 [acceso: 15/10/2019]; 75:187-190. Disponible en: http://www.seindor.com/publicacionesdidacticas.com/hemeroteca/articulo/075025/articulo-pdf
Acosta Ortega L, Venzant Fontaine C, Texidor Pellón R. Inside Dentistry. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2011.
Venzant Fontaine C, Acosta Ortega L, Texidor Pellón R. Inside Dentistry. 2.ª Ed. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2017.
Corona, D. Changing Our Mind Set in English language teaching and Learning in Cuban Universities. Conferencia impartida en WEFLA 2013. Holguín; 2013. [acceso: 12/02/2018]. Disponible en: https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnx3ZWZsYWhvbGd1aW58Z3g6MTc5ZWM3M2I5OGVlYmMxYQ
Cuba. Ministerio de Salud Pública. Taller Regional Centro-Occidental con los Jefes de Departamento de Inglés. Pinar del Río: Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río; 2015.
Cuba. Ministerio de Salud Pública. Taller Regional Oriental con los Jefes de Departamento de Inglés. En Santiago de Cuba. Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba; 2015.
Texidor Pellón R, Cisnero Reyna CH, Reyes Miranda D, Moreno Rivera Y, Galvañy Peguedo MM. Retos para el perfeccionamiento del plan de estudios “D” en la disciplina Inglés en Estomatología. Congreso Internacional de Estomatología. 2015. [acceso: 12/02/2018]. Disponible en: http://www.actasdecongreso.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=2058
Cuba. Ministerio de Salud Pública. Dirección de Docencia Médica. Plan de desarrollo del Inglés en el SNS: La enseñanza del idioma inglés en las carreras de las ciencias médicas. La Habana; 2017.
Cuba. Ministerio de Salud Pública. Taller Nacional con los Jefes de Departamento de Inglés. En La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2019.
Cuba. Ministerio de Salud Pública. Dirección de Docencia Médica. Orientaciones metodológicas del curso escolar 2018-2019. La Habana; 2018.
Garbey Savigne E, Herrera Santana D, García Hernández K, Reyes Figueroa MA, Texidor Pellón R, Izaguirre Sánchez JC, et. al. English 4 Health. La Habana: Editorial de Ciencias Médicas; 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain all rights to their works, which they can reproduce and distribute as long as they cite the primary source of publication.
The Rev Cubana Estomatol is subject to the Creative Commons Attribution-Non-Commercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0) and follows the publication model of SciELO Publishing Schema (SciELO PS) for publication in XML format.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.