Motivation of general achievement and academic performance in Cuban dental students
Keywords:
validation studies, motivation, dental students, medical education, factor analysis.Abstract
Introduction: When studying academic performance it is important to address the influencing factors in it, as well as the causes to which students attribute their successes or failures. Hence the need to have valid and reliable instruments for this purpose.
Objective: Validate an attributional scale on the motivation of general achievement in relation to academic performance in Cuban students of Stomatology.
Methods: An instrumental, cross-sectional and multicenter study included students from nine Cuban universities. From an instrument in Spanish, validated in Venezuelan students, exploratory and confirmatory factor analysis were performed. In addition, the internal consistency was calculated with Cronbach's alpha coefficient.
Results: 1324 participants were included, of which 66.8% were women and the mean age was 21.2 ± 1.8 years. The statisticians KMO (0.918) and Bartlett (10112.063; gl = 153; p < 0.001) presented acceptable and significant results. The total variance explained by the 18 items distributed in four factors is adequate (60.6%). Robust analyses show how the factor structure is satisfactory. Significant relationships were found between all dimensions of the scale, which suggest the presence of adaptive and maladaptive attributional patterns.
Conclusion: The scale is valid and reliable to identify causal attributions about overall academic performance in Cuban stomatology students.
Downloads
References
Durán-Aponte E, Pujol L. Escala Atribucional de Motivación de Logro General (EAML-G): Adaptación y análisis de sus propiedades psicométricas. Estud Pedag Valdivia [Internet]. 2013 [acceso: 30/10/2020];39(1):83-97. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052013000100005
Morales M, Guzmán E, Baeza CG. Rasgos de personalidad, percepción de apoyo social y motivación de logro como predictores del rendimiento académico en estudiantes pertenecientes a programas de inclusión y permanencia en la educación universitaria (PACE). Rev Pedag Univ Didáctica Derecho [Internet]. 2019 [acceso: 30/10/2020];6(2):59-80. Disponible en: http://dx.doi.org/10.5354/0719-5885.2019.54680
Zavala MA, Teran KA, Castro LG, Rodríguez AM, González I. Determinantes motivacionales asociados con el desempeño académico en estudiantes universitarios. Rev Int Ed Aprendizaje [Internet]. 2017 [acceso: 30/10/2020];5(2):164-74. Disponible en: https://journals.eagora.org/revEDU/article/view/1610/1040
Alcántara L, Bernal S. El aprendizaje autorregulado y su relación con la motivación en estudiantes universitarios. DIDAC [Internet]. 2012 [acceso: 30/10/2020];59:4-10. Disponible en: http://www.uia.mx/web/files/didac/59.pdf
Rincón S. La transformación del núcleo pedagógico como fuente de motivación docente en escuelas. DIDAC [Internet]. 2012 [acceso: 30/10/2020];59:30-36. Disponible en: http://www.uia.mx/web/files/didac/59.pdf
Weiner B. An attributional theory of achievement motivation an emotion. Psychological Rev. 1985;92(4):548-573.
Manassero M, Vásquez A. Validación de una escala de motivación de logro. Psicothema [Internet]. 1998 [acceso: 30/10/2020];10(2):333-351. Disponible en: http://www.psicothema.es/pdf/169.pdf
Morales S. Estudio del nivel de empatía y motivación de logro de los alumnos de la carrera de Odontología de la Universidad de Concepción. Rev Ed Cienc Salud [Internet]. 2012 [acceso: 30/10/2020];9(2):121-25. Disponible en: http://www2.udec.cl/ofem/recs/anteriores/vol922012/artinv9212e.pdf
Ramírez–Ayona M, García-Canchola D, González-Rodríguez A, Sánchez-Rodríguez M, Moreno-Frías MC. Efecto de la implementación del programa CONSTRUYE T sobre la motivación escolar en alumnos de bajo rendimiento académico. Verano Cienc [Internet]. 2019 [acceso: 30/10/2020];5:1-4. Disponible en: http://www.jovenesenlaciencia.ugto.mx/index.php/jovenesenlaciencia/article/view/3059/2522
Barahona P. Factores determinantes del rendimiento académico de los estudiantes de la Universidad de Atacama. Est Pedag [Internet]. 2014 [acceso: 30/10/2020];40(1):25-39. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000100002
Baltera C, Ferri G, Zúñiga M, Flom V. La simulación clínica como estrategia para aumentar la motivación en estudiantes de Odontología. Fac Odontol UNCuyo [Internet]. 2017 [acceso: 30/10/2020];11(1):63-67.
Disponible en: https://pdfs.semanticscholar.org/df71/06498747f447b6c5a677e24fafb76918bb92.pdf
Ortiz-Fernández L, Moromi-Nakata H, Quintana C, Barra-Hinostroza M, Bustos J, Cáceres L, et al. Estrategias, estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes ingresantes de Odontología. Odontol Sanmarquina [Internet]. 2014 [acceso: 30/10/2020];17(2):76-81. Disponible en: https://doi.org/10.15381/os.v17i2.11050
Picasso-Pozo MÁ, Villanelo-Ninapaytan MS, Bedoya-Arboleda L. Hábitos de lectura y estudio y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de odontología de una universidad peruana. KIRU [Internet]. 2015 [acceso: 30/10/2020];12(1):19-27. Disponible en: https://www.aulavirtualusmp.pe/ojs/index.php/Rev-Kiru0/article/view/456/372
García L, Moreno V. Factores asociados al rendimiento académico de los estudiantes de odontología en la clínica de crecimiento y desarrollo. Acta Odont Col [Internet]. 2017 [acceso: 30/10/2020];7(1):81-89. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/actaodontocol/article/view/64076/59394
Navea A, Varela I. Variables motivacionales y cognitivas predictivas del rendimiento en estudiantes universitarios de ciencias de la salud. Ed Méd Sup [Internet]. 2019 [acceso: 30/10/2020];33(1):e1397. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1397/785
Trujillo ZC, Travieso M, Paz C, Henriquez D. La motivación del aprendizaje en la carrera de Estomatología. Orientaciones estratégicas. Rev Cienc Méd Pinar del Río [Internet]. 2018 [acceso: 30/10/2020];22(2):325-332. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3328/pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain all rights to their works, which they can reproduce and distribute as long as they cite the primary source of publication.
The Rev Cubana Estomatol is subject to the Creative Commons Attribution-Non-Commercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0) and follows the publication model of SciELO Publishing Schema (SciELO PS) for publication in XML format.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.