Motivation of general achievement and academic performance in Cuban dental students

Authors

Keywords:

validation studies, motivation, dental students, medical education, factor analysis.

Abstract

Introduction: When studying academic performance it is important to address the influencing factors in it, as well as the causes to which students attribute their successes or failures. Hence the need to have valid and reliable instruments for this purpose.

Objective: Validate an attributional scale on the motivation of general achievement in relation to academic performance in Cuban students of Stomatology.

Methods: An instrumental, cross-sectional and multicenter study included students from nine Cuban universities. From an instrument in Spanish, validated in Venezuelan students, exploratory and confirmatory factor analysis were performed. In addition, the internal consistency was calculated with Cronbach's alpha coefficient.

Results: 1324 participants were included, of which 66.8% were women and the mean age was 21.2 ± 1.8 years. The statisticians KMO (0.918) and Bartlett (10112.063; gl = 153; p < 0.001) presented acceptable and significant results. The total variance explained by the 18 items distributed in four factors is adequate (60.6%). Robust analyses show how the factor structure is satisfactory. Significant relationships were found between all dimensions of the scale, which suggest the presence of adaptive and maladaptive attributional patterns.

Conclusion: The scale is valid and reliable to identify causal attributions about overall academic performance in Cuban stomatology students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Durán-Aponte E, Pujol L. Escala Atribucional de Motivación de Logro General (EAML-G): Adaptación y análisis de sus propiedades psicométricas. Estud Pedag Valdivia [Internet]. 2013 [acceso: 30/10/2020];39(1):83-97. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052013000100005

Morales M, Guzmán E, Baeza CG. Rasgos de personalidad, percepción de apoyo social y motivación de logro como predictores del rendimiento académico en estudiantes pertenecientes a programas de inclusión y permanencia en la educación universitaria (PACE). Rev Pedag Univ Didáctica Derecho [Internet]. 2019 [acceso: 30/10/2020];6(2):59-80. Disponible en: http://dx.doi.org/10.5354/0719-5885.2019.54680

Zavala MA, Teran KA, Castro LG, Rodríguez AM, González I. Determinantes motivacionales asociados con el desempeño académico en estudiantes universitarios. Rev Int Ed Aprendizaje [Internet]. 2017 [acceso: 30/10/2020];5(2):164-74. Disponible en: https://journals.eagora.org/revEDU/article/view/1610/1040

Alcántara L, Bernal S. El aprendizaje autorregulado y su relación con la motivación en estudiantes universitarios. DIDAC [Internet]. 2012 [acceso: 30/10/2020];59:4-10. Disponible en: http://www.uia.mx/web/files/didac/59.pdf

Rincón S. La transformación del núcleo pedagógico como fuente de motivación docente en escuelas. DIDAC [Internet]. 2012 [acceso: 30/10/2020];59:30-36. Disponible en: http://www.uia.mx/web/files/didac/59.pdf

Weiner B. An attributional theory of achievement motivation an emotion. Psychological Rev. 1985;92(4):548-573.

Manassero M, Vásquez A. Validación de una escala de motivación de logro. Psicothema [Internet]. 1998 [acceso: 30/10/2020];10(2):333-351. Disponible en: http://www.psicothema.es/pdf/169.pdf

Morales S. Estudio del nivel de empatía y motivación de logro de los alumnos de la carrera de Odontología de la Universidad de Concepción. Rev Ed Cienc Salud [Internet]. 2012 [acceso: 30/10/2020];9(2):121-25. Disponible en: http://www2.udec.cl/ofem/recs/anteriores/vol922012/artinv9212e.pdf

Ramírez–Ayona M, García-Canchola D, González-Rodríguez A, Sánchez-Rodríguez M, Moreno-Frías MC. Efecto de la implementación del programa CONSTRUYE T sobre la motivación escolar en alumnos de bajo rendimiento académico. Verano Cienc [Internet]. 2019 [acceso: 30/10/2020];5:1-4. Disponible en: http://www.jovenesenlaciencia.ugto.mx/index.php/jovenesenlaciencia/article/view/3059/2522

Barahona P. Factores determinantes del rendimiento académico de los estudiantes de la Universidad de Atacama. Est Pedag [Internet]. 2014 [acceso: 30/10/2020];40(1):25-39. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000100002

Baltera C, Ferri G, Zúñiga M, Flom V. La simulación clínica como estrategia para aumentar la motivación en estudiantes de Odontología. Fac Odontol UNCuyo [Internet]. 2017 [acceso: 30/10/2020];11(1):63-67.

Disponible en: https://pdfs.semanticscholar.org/df71/06498747f447b6c5a677e24fafb76918bb92.pdf

Ortiz-Fernández L, Moromi-Nakata H, Quintana C, Barra-Hinostroza M, Bustos J, Cáceres L, et al. Estrategias, estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes ingresantes de Odontología. Odontol Sanmarquina [Internet]. 2014 [acceso: 30/10/2020];17(2):76-81. Disponible en: https://doi.org/10.15381/os.v17i2.11050

Picasso-Pozo MÁ, Villanelo-Ninapaytan MS, Bedoya-Arboleda L. Hábitos de lectura y estudio y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de odontología de una universidad peruana. KIRU [Internet]. 2015 [acceso: 30/10/2020];12(1):19-27. Disponible en: https://www.aulavirtualusmp.pe/ojs/index.php/Rev-Kiru0/article/view/456/372

García L, Moreno V. Factores asociados al rendimiento académico de los estudiantes de odontología en la clínica de crecimiento y desarrollo. Acta Odont Col [Internet]. 2017 [acceso: 30/10/2020];7(1):81-89. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/actaodontocol/article/view/64076/59394

Navea A, Varela I. Variables motivacionales y cognitivas predictivas del rendimiento en estudiantes universitarios de ciencias de la salud. Ed Méd Sup [Internet]. 2019 [acceso: 30/10/2020];33(1):e1397. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1397/785

Trujillo ZC, Travieso M, Paz C, Henriquez D. La motivación del aprendizaje en la carrera de Estomatología. Orientaciones estratégicas. Rev Cienc Méd Pinar del Río [Internet]. 2018 [acceso: 30/10/2020];22(2):325-332. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3328/pdf

Published

2022-12-18

How to Cite

1.
Corrales-Reyes IE, Mamani-Benito OJ, Apaza-Tarqui EE, Mejia CR. Motivation of general achievement and academic performance in Cuban dental students. Rev Cubana Estomatol [Internet]. 2022 Dec. 18 [cited 2025 Mar. 13];59(4):e3759. Available from: https://revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/3759

Issue

Section

Research Article