Practices and challenge of the Scientific Society of Dental Students as a seedbed for university research

Authors

Keywords:

research, students, learning, dentistry, education.

Abstract

Introduction: The Scientific Student Societies are extracurricular learning communities that are based on research hotbeds as a strategy of formative research to promote the development of investigative competencies.

Objective: To describe the practices and challenges of a Scientific Society of Dental Students.

Methods: An ethnographic study was designed that followed the activities of the Society of Dental Students of the Universidad Nacional Mayor de San Marcos (Lima, Peru) for a period of nine months in 2019. The techniques of participant observation and documentation were used. The categories studied were seedbed identity, practices carried out in the seedbed and challenges.

Results: The Society of Dental Students was created in 2014; it is identified as a learning community where the student is provided with methodological and conceptual tools to develop their research skills. A president, advisers, and permanent committees lead it. His main practices are academic, scientific and of social projection. The students report that it has allowed them to experience how a research project was made, from its conception to its publication.

Conclusions: It is concluded that the Scientific Society of Dental Students is a research hotbed with six years of experience and is identified as a place where the student learns elements and processes of research from the same investigative act; its main one is the formalization of the seedbed, since its foundation, the faculty and authorities have not recognized the seedbed as an institution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yuri Alejandro Castro Rodríguez, Universidad Científica del Sur, Escuela de Estomatología. Lima, Perú.

Cirujano dentista, maestro en Educación con mención en Docencia e Investigación en el nivel superior, doctorando en Ciencias de la Educación. Docente del posgrado de Periodoncia e Implantología en la Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

References

Coulic V. Scientific Student Societies: A Way of Scientific Research Vocations Boosting. Sur Cas Stud. 2018 [acceso: 09/06/2020]; 1(1):1-3. Disponible en: https://ideas.repec.org/a/abr/scsoaj/v1y2018i1p1-3.html

Vinogradova SS, Sapin MR. Nauchnyĭ studencheskiĭ kruzhok na kafedre anatomii cheloveka--pervyĭ shag v nauchno-issledovatel'skoĭ rabote so studentami mladshikh kursov [Student scientific societies in the department of human anatomy--the first step towards the scientific research of students in junior classes]. Morfologiia. 2003;124(6):90-1. PMID: 14994599

Quispe-Julia CU, Velásquez-Chahuares LG, Meza-Livia J, Fernández-Chingue JE. ¿Cómo impulsar una sociedad científica de estudiantes de medicina? Educ Med. 2018 [acceso: 09/06/2020]; 20(S1):175-85. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181318300718

Taype-Rondán A, Huaccho-Rojas J, Guzmán L. Sociedades Científicas de Estudiantes de medicina en el Perú: Situación actual y perspectivas futuras. CIMEL. 2011 [acceso: 09/06/2020]; 16(2):90-5. Disponible en: https://www.cimel.felsocem.net/index.php/CIMEL/article/view/206

Vargas M, García-Moreno KM, Cárdenas MM. La sociedad científica de estudiantes de medicina humana de la Universidad Ricardo Palma: estudiantes más allá de las aulas. Rev Fac Med Hum. 2016 [acceso: 09/06/2020]; 16(1):60-1. Disponible en: http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/344

Castro-Rodríguez Y, Mendoza-Martiarena Y. La Sociedad Científica de Estudiantes de Odontología. Una estrategia para promover la producción científica. Educ Med. 2020. [En prensa]. DOI: 10.1016/j.edumed.2020.01.007

Niño R, Marañon R, Rodríguez A. FELSOCEM: Visión Científica de un Pasado, un Presente y un Futuro. CIMEL. 2003 [acceso: 09/06/2020]; 8(1):61-2. Disponible en: https://www.semanticscholar.org/paper/FELSOCEM%3A-visi%C3%B3n-cient%C3%ADfica-de-un-pasado%2C-un-y-un-Ni%C3%B1o-Mara%C3%B1%C3%B3n/a3721da0288f1460d57f943970879a2ac8816262

Cvetkovic-Vega A. Propuesta de una sociedad científica de estudiantes de medicina afiliada a SOCIMEP e IFMSA-Perú: SOCE-MURP y su modelo de estructura mixta. Fed Educ Med. 2017 [acceso: 09/06/2020]; 20: 89-90. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322017000200009

Toro-Huamanchumo CJ, Failoc-Rojas VE, Díaz-Vélez C. Participación en sociedades científicas estudiantiles y en cursos extracurriculares de investigación, asociados a la producción científica de estudiantes de medicina humana: estudio preliminar. Fed Educ Med. 2015 [acceso: 09/06/2020]; 18:293-8. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322015000500011

Pujadas MJ. La etnografía y el triángulo antropológico. En: Pujadas Muñoz JJ, Comas d´Argemir D, Roca Girona J. Etnografía. Barcelona: UOC; 2010. p. 17-9.

López-Ríos JM, Salas-Zapata L, Ossa-Estrada DA, Saldarriaga-Franco JF, Martínez-Herrera E. Identidad, vivencias y retos de un semillero de investigación para la salud pública en Colombia. Iatreia. 2016 [acceso: 09/06/2020]; 29(1):27-38. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180543043003

Stenhouse L. La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Morata; 2016.

Gonzalez L, Rasilla M. Una estrategia para el aprendizaje de la cultura científica. Form Univ. 2011 [acceso: 09/06/2020]; 4(2):5-26. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062011000200003

Abello R, Baeza Y. Estrategia de formación investigativa en jóvenes universitarios: caso Universidad del Norte. Rev STUDIOSITAS. 2007 [acceso: 09/06/2020]; 2(2):5-12. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/28228369_Estrategia_de_formacion_investigativa_en_jovenes_universitarios_caso_Universidad_del_Norte

Tejada C, Tejada L, Villabona A. Pedagogía para el desarrollo de competencias investigativas apoyada en los semilleros de investigación desde el inicio del Pregrado. Rev Educ Ing. 2008 [acceso: 09/07/2020]; 6:38-49. Disponible en: https://educacioneningenieria.org/index.php/edi/article/view/61

Taype-Rondán A, Lajo-Aurazo Y, Gutiérrez-Brown R, Zamalloa- Masías N, Saldaña-Gonzales M. Aporte de las sociedades estudiantiles en la publicación científica en Scielo-Perú, 2009-2010. Rev Peru Med Exp Salud Pública. 2011 [acceso: 09/07/2020]; 28:691-2. Disponible en: https://imbiomed.com.mx/1/1/articulos.php?method=showDetail&id_articulo=80891&id_seccion=2169&id_ejemplar=7990&id_revista=132

Rojas-Revoredo V. Las publicaciones en revistas indexadas, único indicador de la producción de las sociedades científicas estudiantiles. CIMEL. 2007 [acceso: 09/07/2020]; 12(1):5-6. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=71712101

Martínez LM, Calderón LK, Castillo SH, Nava ES. Impacto de los semilleros de investigación en el desarrollo de competencias investigativas. En: Gómez JV, Aguilar JAB, Jaimes SSM, Ramírez CM, Salazar JPT, Contreras JCV, Espinosa JFC. Prácticas pedagógicas. Cúcuta: Estudios de Frontes, Universidad Simón Bolívar; 2016. p. 45-52.

Published

2022-02-18

How to Cite

1.
Castro Rodríguez YA. Practices and challenge of the Scientific Society of Dental Students as a seedbed for university research. Rev Cubana Estomatol [Internet]. 2022 Feb. 18 [cited 2025 Mar. 15];59(1):e3623. Available from: https://revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/3623

Issue

Section

Research Article