Interest in research among students from a dental school in Lima

Authors

Keywords:

scientific communication and dissemination, dentistry, biomedical research, research promotion, Peru.

Abstract

Introduction: Through undergraduate research activities students develop research competences useful for their future professional performance. Interest in these activities stems from the students’ motivation.

Objective: Describe the interest in scientific research among students from a dental school.

Methods: A cross-sectional descriptive study was conducted. The study universe was 395 students, of whom a sample of 187 was randomly selected from the list of students enrolled at the institution. The items surveyed were interest in research, sex, academic year, previous school, participation in research projects, membership in a students' scientific society and experience in the publication of scientific papers. Scores were compared using the non-parametric Mann-Whitney U test and the Kruskal-Wallis test. A 0.05 significance level was accepted.

Results: Of the total respondents, 68.4% reported interest in scientific research. Differences were not found between the scores obtained by men (48.11 ± 9.2) and women (48.07 ± 5.85) (p = 0.251). Students who belong to scientific societies had higher scores (55.41 ± 4.94) than those who do not (48.25 ± 7.22) (p = 0.001). Fifth-year students had higher scores (50.88 ± 5.36) in interest in scientific research (p = 0.450).

Conclusions: Most students from the dental school showed great interest in scientific research. No differences were found between men and women or according to the type of previous school. Students who participated in research projects and were members of a scientific society expressed the greatest interest in research.

Downloads

Author Biographies

Yuri Alejandro Castro Rodríguez, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Sociedad Científica de Estudiantes de Odontología. Lima, Perú.

Cirujano dentista, maestro en Educación con mención en Docencia e Investigación en el nivel superior, doctorando en Ciencias de la Educación. Docente del posgrado de Periodoncia e Implantología en la Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Olenka Valenzuela Torres, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Sociedad Científica de Estudiantes de Odontología. Lima, Perú.

Cirujana dentista. Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Alexis Saucedo García, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Sociedad Científica de Estudiantes de Odontología. Lima, Perú.

Bachiller en Odontología. Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Nievesrosa Laura Lopez, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Sociedad Científica de Estudiantes de Odontología. Lima, Perú.

Bachiller en Odontología. Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Carolina Apaza Choque, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Sociedad Científica de Estudiantes de Odontología. Lima, Perú.

Bachiller en Odontología. Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

References

Hernández CA. Investigación e investigación formativa. Nómadas. 2017 [acceso: 12/04/2020]; 128:183-93. Disponible en: http://nomadas.ucentral.edu.co/index.php/inicio/31-desafios-de-la-investigacion-cualitativa-nomadas-18/460-investigacion-e-investigacion-formativa

Ossa JL ¿De dónde surge la investigación? La “entusiasmina” y su contagiosidad. En: Molineros. Orígenes y dinámica de los semilleros de investigación en Colombia. La visión de los fundadores. Cauca. Colombia: Vicerrectoría de Cultura y Bienestar. Universidad del Cauca; 2009.

Díaz VC, Manrique GLM, Galán RE, Apolaya S M. Conocimientos, actitudes y prácticas en investigación de los estudiantes de pregrado de facultades de medicina del Perú. Acta Med Peruana. 2008 [acceso: 13/04/2020]; 25(1);9-15. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S1728-59172008000100003&script=sci_abstract

Jhonnel AJ, Changllio-Calle G, Cahuana-Salazar M. Investigación en pregrado: interés según sexo y ciclo académico. Educ Med. 2017 [acceso: 13/04/2020]; 18(1):67-73. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181316300444

Castro-Rodríguez Y. Producción científica estudiantil en revistas odontológicas peruanas durante el periodo 2012 al 2017. Educ Med. 2019 [acceso: 12/04/2020]; 20(2):91-9. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181318300950

Díaz C, Manrique LM, Galán E, Apolaya M. Conocimientos, actitudes y prácticas en investigación de los estudiantes de pregrado de facultades de medicina del Perú. Acta Med Peru. 2008 [acceso: 12/04/2020]; 25(1):9-15. Disponible en: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-503235

Ramos-Rodríguez MI, Sotomayor R. Realizar o no una tesis: razones de estudiantes de medicina de una universidad pública y factores asociados. Rev Peru Med Exp Salud Pública. 2008 [acceso: 12/04/2020]; 25(3):322-4. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S1726-46342008000300013&script=sci_abstract

Castro RY, Sihuay-Torres K, Perez-Jiménez V. Producción científica y percepción de la investigación por estudiantes de odontología. Educ Med. 2018 [acceso: 20/04/2020]; 19(1):19-22. Disponible en: https://medes.com/publication/135443

Uribe AJI, Márquez GCV, Amador FG, Chávez AAM. Percepción de la investigación científica e intención de elaborar tesis en estudiantes de Psicología y Enfermería. Enseñanza e Investigación en Psicología. 2011 [acceso: 12/04/2020]; 16(1):15-26. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29215963002

Carter AE, Anderson TS, Rodriguez KL, Hruska KL, Zimmer SM, Spagnoletti CL, et al. A Program to Support Scholarship During Internal Medicine Residency Training: Impact on Academic Productivity and Resident Experiences. Teach Learn Med. 2019 [acceso: 20/04/2020]; 31(5):552-565. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31064224/?from_term=Residents+as+researchers%3A+Expectations%2C+requirements+and+productivity&from_pos=2

Alsuhaibani M, Alharbi A, Inam SNB, Alamro A, Saqr M. Research education in an undergraduate curriculum: Students perspective. Int J Health Sci (Qassim). 2019 [acceso: 20/04/2020]; 13(2):30‐4. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30983943/?from_single_result=Research+Education+in+an+Undergraduate+Curriculum%3A+Students+Perspective&expanded_search_query=Research+Education+in+an+Undergraduate+Curriculum%3A+Students+Perspective

Mina S, Mostafa S, Albarqawi HT, Alnajjar A, Obeidat AK, Alkattan W, et al. Perceived influential factors toward participation in undergraduate research activities among medical students at Alfaisal University-College of Medicine: A Saudi Arabian perspective. Med Teach. 2016 [acceso: 20/05/2020]; 38(Suppl 1):S31‐S36. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26984031/

Sumi E, Murayama T, Yokode M. A survey of attitudes toward clinical research among physicians at Kyoto University Hospital. BMC Med Educ. 2009 [acceso: 12/04/2020]; 9:75. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20025782/

Stone C, Dogbey GY, Klenzak S, Van Fossen K, Tan B, Brannan GD. Contemporary global perspectives of medical students on research during undergraduate medical education: a systematic literature review. Med Educ Online. 2018 [acceso: 20/05/2020]; 23(1):1537430. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30372403/

Sánchez-Mendiola M. Apreciación sobre capacitación en investigación y publicación científica en estudiantes universitarios. Inv Ed Med. 2015 [acceso: 12/05/2020]; 4:50-1. Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-investigacion-educacion-medica-343-articulo-apreciacion-sobre-capacitacion-investigacion-publicacion-S2007505715721691

Kirchner CN, Filmus D, del Bono T, Fontanals J, Recalde A. Proyecto: La percepción de los argentinos sobre la investigación científica en el país. Segunda encuesta nacional. Informe final. Buenos Aires: Secretaría de Ciencia, Tecnología e Innovación Productiva; 2007.

Carlson DE, Wang WC, Scott JD. Initial Outcomes for the NHLBI K99/R00 Pathway to Independence Program in Relation to Long-Standing Career Development Programs: Implications for Trainees, Mentors, and Institutions. Circ Res. 2016 [acceso: 20/05/2020]; 119(8):904‐8. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27688307/

Castro-Rodríguez Y, Lara VR, Pares GB, Castillo SQ. Validez de contenido y estructura de una escala sobre las limitantes para la elaboración de una tesis universitaria. Educ Med Sup. 2020 [acceso: 03/06/2020]; 34(2):e1943. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1943

Buja LM. Medical education today: all that glitters is not gold. BMC Med Educ. 2019 [acceso: 20/05/2020]; 19(1):110. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30991988/?from_term=medical+education%2C+research&from_pos=2

Published

2020-09-30

How to Cite

1.
Castro Rodríguez YA, Valenzuela Torres O, Saucedo García A, Laura Lopez N, Apaza Choque C. Interest in research among students from a dental school in Lima. Rev Cubana Estomatol [Internet]. 2020 Sep. 30 [cited 2025 Apr. 5];57(4):e3400. Available from: https://revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/3400

Issue

Section

Research Article