Didactics training for Odontology professors

Authors

Keywords:

didactics, odontology, training.

Abstract

Introduction: in Cuban higher medical education, professional improvement is the way to perfect the teaching preparation of the faculty and a program that, based on the determined needs, is considered a pertinent scientific result.

Objective: to propose the main ideas about a program of improvement in didactics prepared for the odontology teachers.

Methods: a development investigation was carried out at Dentistry Faculty of Villa Clara´s Medical Sciences University. Some methods were used: historical-logical, analytical-synthetic, inductive-deductive systemic-structural and documentary analysis.

Results: The program was adapted to the needs of professional pedagogical improvement in the investigated context. A synthesis of each aspects presented: introduction, general objective, foundation, structural components and evaluation. The structural components in each one of the areas are described in more details. It is pointed out on the novelty: the establishment of demands and the management of the various organizational forms that are combined within their actions.

Conclusions: a professional improvement program is proposed for the preparation in teaching of dentistry teachers, which differs in its conception from what had traditionally been offered to them. It includes a diversity of complementary organizational forms, responds to local needs for pedagogical improvement and is contextualized to the particularities of the dentistry teaching-learning process in Cuba, among other attributes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Osvaldo Enríquez Clavero, Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara, Facultad de Estomatología. Santa Clara, Cuba.

ASESOR METODOLÓGICO (DPTO. DOCENTE-METODOLÓGICO) Y PROF. AUXILIAR DE ANATOMÍA (DPTO. CIENCIAS BÁSICAS BIOMÉDICAS) DE LA FACULTAD DE ESTOMATOLOGÍA DE VC. MÁSTER EN DIDÁCTICA DE LA BIOLOGÍA.

Gonzalo González Hernández, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Centro de Estudios de Educación. Santa Clara, Cuba.

Investigador y Profesor Titular del Centro de Estudios Educacionales d ela UCLV. Doctor en Ciencias Pedagógicas.

María Elena Cobas Vilches, Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara, Facultad de Estomatología. Santa Clara, Cuba.

Profesora Consultante del Departamento de Ciencias Clínicas. Especialista de Segundo Grado en Cirugía Máxilo-facial. Máster en Educación Médica.

Maritza Canto Pérez, Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara, Facultad de Estomatología. Santa Clara, Cuba.

Profesora Auxiliar del Departamento de Ciencias Clínicas. Especialista de Segundo Grado en Cirugía Máxilo-facial. Máster en Educación Médica.

References

Ministerio de Educación Superior. Reglamento de la Educación de Posgrado. Resolución Ministerial 140/2019. La Habana: MES; 2019.

Ministerio de Educación Superior. Sistema de Superación de Profesores (SSP) de los centros de Educación Superior adscriptos al Ministerio de Educación Superior. Instrucción No. 3/2008. La Habana: MES; 2008.

Salas R, Salas A, Salas L. El profesor de la educación médica contemporánea. Educación Médica Superior[Internet]. 2018 [citado2019 Sep 12];32(4).Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1570/730ç

Enríquez Clavero JO, González Hernández G. La superación profesional pedagógica de los docentes en la educación médica superior cubana. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo [Internet]. 2019 [citado 2019 Dic 21];abril:[aprox. 12 p.]. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/04/superacion-profesional-pedagogica.html//hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1904superacion-profesional-pedagogica

Enríquez Clavero JO, González Hernández G, Cabrera García AG, Otero Martínez J, Véliz Concepción OL. Superación pedagógica de los docentes noveles en Estomatología: una necesidad en Villa Clara. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 [citado 2019 Sep 10];11(2):84-97. Disponible en: http://www.revEDUMECENTRO.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1160

Salmerón E, Quintana O. Los resultados científicos de la investigación: el programa como resultado científico [CD-ROM]. Universidad de las Ciencias Pedagógicas Félix Varela, Santa Clara; 2008.

Enríquez Clavero JO, González Hernández G, Toledo Pimentel B. La didáctica particular del proceso enseñanza aprendizaje en Estomatología: una fundamentación necesaria. Edumecentro [Internet]. 2020 [citado 2020 Jul 1];12(3):[aprox. 17 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1529

Álvarez de Zayas R. Hacia un curriculum integral y contextualizado. La Habana: Editorial Academia; 1997.

Huguet Y, Quintana F, Franco P, Sosa I. (2018). Preparación de profesores en ciencias médicas: una visión desde las páginas de EDUMECENTRO. EDUMECENTRO[Internet]. 2018[citado2019 Sep 10];10(3):174-193. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1154/html_375

Borges Jorge ZM, Peralta Castellón L, Sánchez Rivas EM, Pérez Rodríguez RE. La Didáctica en la preparación del personal docente: sugerencias del Dr. Juan Virgilio López Palacio. Edumecentro [Internet]. 2019 [citado 2019 Dic 23];12(1):202-221. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1393

Díaz Pérez C. Modelo didáctico del proceso de formación de competencias profesionales específicas en la especialidad de estomatología general integral [tesis]. Santiago de Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País”; 2013. Disponible en: http://tesis.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=269

Pérez García LM. Metodología para la consulta estomatológica como modalidad de educación en el trabajo en Estomatología. Educación Médica Superior [Internet]. 2018 [citado 2019 Feb2];32(2):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1216

Pérez García LM, Fardales VE, Cáceres I, Sánchez T, de la Rosa Y, Cruz MC. Caracterización de la enseñanza-aprendizaje del diagnóstico de anomalías dentomaxilofaciales en Sancti Spíritus. 2016. Gac méd espirit [Internet]. 2017 [citado 2018 Jun 11];19(2):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/1428

Díaz Valdés L, Pérez García LM, Calderón Mora Md, Sánchez Rodríguez L. El perfeccionamiento del proceso de evaluación de la competencia didáctica en Estomatología. Educación Médica Superior [Internet]. 2018 [citado 2019 Nov 8];32(4):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1536

Published

2021-09-10

How to Cite

1.
Enríquez Clavero JO, González Hernández G, Cobas Vilches ME, Canto Pérez M. Didactics training for Odontology professors. Rev Cubana Estomatol [Internet]. 2021 Sep. 10 [cited 2025 Feb. 5];58(3):e3605. Available from: https://revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/3605

Issue

Section

History and Pedagogy

Most read articles by the same author(s)